تمرینات تنفسی در بیماران COVID-۱۹

۰۷ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۵ کد : ۶۰۲۳ خبر صفحه اول روابط عمومی اخبار اخبار تصویری
تعداد بازدید:۱۹۵۲۵
تمرینات تنفسی در بیماران COVID-۱۹

یکی از اصلی ترین عوارض بیماری کرونا درگیری ریه ها است.دربیمارانی که علایم ریوی درآنها بروز می کند ،ممکن است بعد از بهبودی عوارض درگیری ریه همچنان باقی بماند و در نهایت عملکرد ریوی تا حدودی دچار اختلال گردد.

اگر به تازگی علائم بیماری بروز کرده است (کمتر از سه روز) ،فشار خون بالاتر از 90/140  یا پایین تر از 60/90 است و یا ضربان قلب بالاتر از صد بار در دقیقه است تمرینات تنفسی یا تمرین درمانی توصیه نمی شود.

اگر بیمار  حین تمرینات احساس تنگی نفس زیاد ، تهوع ، سرگیجه ، سبکی سر یا تاری دید و تپش قلب داشت باید تمرینات را قطع نماید .

انجام تمرینات تنفسی موجب تقویت عضلات تنفسی و افزایش ظرفیت تنفسی و بهبود کیفیت زندگی می شود ،ازجمله این تمرینات :

1. تنفس لب غنچه ای : صاف بنشیند،پوسچر صحیح می تواند به حرکت بهتر ریه کمک کند .ازطریق بینی به آرامی و کنترل شده نفس عمیقی بکشیدشبیه زمانی که قصد بوسیدن کسی را دارید  لب های خود را به شکل غنچه در اورید عمل بازدم را از طریق دهان و لب های غنچه شده انجام دهید عمل بازدم باید دو برابر طولانی تر از عمل دم باشد ، عمل دم را طی 5ثانیه  و عمل بازدم را طی 10ثانیه انجام دهید .

2. تنفس دیافراگماتیک : بیمار به پشت روی تخت دراز می کشد زیر زانو ها یک بالش قرار میگیرد سپس دست ها یا جسم سبک وزنی را روی شکم خود قرار داده به آرامی از طریق بینی عمل دم را انجام می دهد به طوری که با انجام عمل دم حرکت شکم به طرف بالا را ببیند.سپس عمل بازدم را از طریق دهان انجام می دهد تاشکم به طرف داخل و پایین حرکت کند .

 

3. تمرین دم عمیق : در این تمرین بیمارتا چهار شماره از بینی عمل دم راانجام می دهد و سپس هفت شماره ان را نگه می دارد و بعد از آن  طی هشت شماره عمل بازدم را به آرامی انجام  می دهد.

هر کدام از این تمرینات را7تا10بار و روزانه 3بار انجام دهید . 

در بیماران با علایم خفیف تمرینات هوازی 30دقیقه و سه نوبت در هفته و تمرینات کششی و دامنه حرکتی روزی دو بار بین 15 تا 45 دقیقه توصیه می شود شدت تمرینات باید متوسط باشد .

ورزش خیلی زیاد می تواند اثرعکس داشته و افراد را در معرض بیماری بیشتر قرار دهد . فعالیت فیزیکی در حد سبک تا متوسط بسیار مفید است.

 

واحد فیزیوتراپی مرکز قلب و عروق شهید رجایی


( ۶۳ )

نظر شما :