شیوع و پاتوفیزیولوژی دیابت در COVID-۱۹

۲۹ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۴۰ کد : ۶۰۳۹ خبر صفحه اول روابط عمومی اخبار اخبار تصویری
تعداد بازدید:۱۳۳۵
شیوع و پاتوفیزیولوژی دیابت در COVID-۱۹

شیوع بالای دیابت در بیماران مبتلا به COVID-19 دیده می شود و وجود دیابت تعیین کننده شدت و مرگ و میر است.

به دلیل افزایش ورود ویروس به سلول و اختلال در پاسخ ایمنی ، دیابت ممکن است عفونت COVID-19 را تسهیل کند.

کنترل قند خون برای کلیه بیمارانی که مبتلا به دیابت و عفونت COVID-19 هستند بسیار مهم است.

شیوع بالای دیابت ، آن را به عنوان یک بیماری مشترک در بیماران مبتلا به COVID-19 به وجود می آورد. دانشمندان  در صدد بررسی و تحلیل داده های مربوط به ارتباط بین دیابت و COVID-19 ، پاتوفیزیولوژی بیماری در دیابت و مدیریت بیماران دیابت مبتلا به عفونت COVID-19 هستند.

بیماری عفونی کروناویروس 2019 (COVID-19) ناشی از سندرم تنفسی حاد شدید کروناویروس با بیش از نه میلیون بیمار تایید شده و بیش از 465 هزار فوتی  در سطح جهان به طور مداوم در حال افزایش است. با شیوع بالای دیابت ، درک جنبه های ویژه عفونت COVID-19 در مبتلایان به دیابت مهم است. این موضوع حتی از اهمیت بیشتری برخوردار می شود ، زیرا اکثر نقاط جهان برای مهار این بیماری ، محدودیت هایی را برای  بیماران در نظر گرفته اند . اخیراً مقاله ای منتشر شده است که ملاحظات خاص در مدیریت دیابت را در موارد امروزی با بیماری همه گیر COVID-19 نشان می دهد. از آن زمان اطلاعات بیشتری از نقاط مختلف جهان در مورد ارتباط بین دیابت و COVID-19 ، مدیریت دیابت در مبتلایان به عفونت COVID-19 و راهکارهای نوآورانه برای مشاوره پزشکی با توجه به دسترسی محدود به مراکز درمانی برای بیماران  در نظر گرفته است.

هموگلوبین (HbA1c > 9٪ با 60٪ افزایش خطر بستری در بیمارستان و شدت وابستگی به پنومونی مرتبط بوده اند. همه گیری های ویروسی ارتباط دیابت با افزایش عوارض و مرگ را نشان می دهد .

 حتی پیش تر  وجود دیابت ، خطر بستری را در بیمارستان به خصوص در بخش مراقبت های ویژه (ICU) را در طی آنفلوانزا A. H1N1) چهار برابر کرده است .

داده های پژوهشگران  نشان می دهد که COVID-19 در بیماران مبتلا به دیابت ، فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی (CVD) متداول است ، اگرچه میزان شیوع در مطالعات مختلف و همچنین داده های مبتنی بر افراد مختلف متغیر است. در داده های جمع آوری شده از 10 مطالعه چینی  در مورد خصوصیات عوارض در بیماران مبتلا به COVID-19 ، سینگ و همکاران شیوع فشار خون بالا ، دیابت و CVD به ترتیب در 21٪ ، 11٪ و 7٪  موارد گزارش شده است.

عواملی که در این شرایط باعث ایجاد اختلال در تنظیم قند خون می  شوند عبارتند از :

  • فعالیت بدنی  محدود است و پیاده روی منظم در سالن های بدنسازی یا استخرها امکان پذیر نیست.
  •  استرس روحی غیرقابل کنترل به دلیل غیرقابل پیش بینی بودن بیماری و همچنین عدم تحرک اجتماعی وجود دارد
  •   تغییرات روزمره بر میزان رژیم غذایی نیز تأثیر می گذارد و دسترسی به میوه و سبزیجات تازه محدود است و ممکن است تمایل به خوردن غذاهای بسته بندی شده با کالری زیاد ، چربی اشباع شده زیاد شود
  •  به دلیل شرایط ایجاد شده  ، بیماران ممکن است در  تهیه داروهای پزشکی ، انسولین ، سوزن و نوارهای گلوکز و غیره مشکل داشته باشند.

همه این عوامل می توانند باعث ایجاد اختلال در تنظیم قند خون شوند و بیماران را مستعد ابتلا به عوارض جانبی مانند عفونت ، کما هایپراسمولار ، کتواسیدوز و حوادث حاد قلبی کند.

نکاتی که باید بیماران دیابتی رعایت کنند :

  • بیماران مبتلا به دیابت باید در رژیم غذایی روزانه نظم خود را حفظ کنند. باید مراقب باشند میزان  کالری به میزان قابل توجهی تغییر نکند. رژیم غذایی متعادل با مقدار مناسب پروتئین ، فیبر و محدود کردن چربی های اشباع برای حفظ کنترل قند خون بسیار مهم است.
  • فعالیت بدنی  باید ادامه یابد. ورزش مبتنی بر خانه مانند دوچرخه سواری ، تردمیل ، آهسته دویدن و ورزش مقاومتی با وزنه برداری مفید هستند.
  • مصرف منظم داروهای ضد دیابتی و انسولین از اهمیت زیادی برخوردار است و باید مورد توجه قرار گیرد.
  • بیماران می توانند از طریق ارتباط تلفنی  از پزشک خود  مشاوره پزشکی بگیرند و می توان از طریق مشاوره درمانی مناسب استفاده کنند.
  •  برای جلوگیری از عوارض ناشی از پا مراقبت از پا تأکید می  شود. تشک های طبی  می توانند عوارض التهاب را کم کنند. بیمارانی که التهاب را نشان می دهند می توانند به درمانگاه مراجعه کنند.
  • لازم است بیماران درمورد لزوم مراجعه به بیمارستان در مواقع اضطراری مانند استفراغ ، خواب آلودگی ، تنگی نفس ، درد قفسه سینه ، ضعف اندام و غیره آموزش ببینند.

 

 نتیجه گیری :

 دیابت با افزایش بروز و شدت CVID-19 همراه است. شواهد تجربی درباره تأثیر ورود ویروسی به سلول و پاسخ التهابی به عفونت وجود دارد.  و کنترل قند خون در بیمارانی که به COVID-19  بسیار  مهم است.

 

گروه تغذیه مرکز آموزشی،تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی


نظر شما :