صعود موفقیت آمیز یکی از اعضاء هیئت علمی مرکز قلب و عروق شهید رجایی به هیمالیا

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۹:۴۹ کد : ۶۹۴۵ خبر صفحه اول روابط عمومی اخبار اخبار تصویری
تعداد بازدید:۱۸۵۳
صعود موفقیت آمیز یکی از اعضاء هیئت علمی مرکز قلب و عروق شهید رجایی به هیمالیا

به گزارش روابط عمومی،دکتر مائده عربیان عضو هیئت علمی مرکز در مورخ 23 فروردین ماه سال جاری با هدف صعود به قله های آیلند پیک و کالاپاتار و کمپ اصلی قله اورست به منطقه هیمالیا اعزام شد که پس از سختی های بسیار و گذر از یخچال های عظیم توانست به قله های آیلند پیک به ارتفاع ۶٫۱۸۹ متری و کالاپاتار به ارتفاع 5543 متری و همچنین کمپ اصلی اورست به ارتفاع ۵۳۶۰ صعود کند .
ضمن تبریک این صعود موفقیت آمیز برای این عضو محترم هیئت علمی آرزوی سلامتی و موفقیت های بیشتر را از خداوند متعال خواستاریم.

 قله های رشته کوه هیمالیا از گذشته‌های دور تا به امروز مکان مهمی برای ورزشکاران و کوهنوردان بسیاری بوده است که ماه‌ها و سال‌ها بر روی جسم و روح خود کار کرده تا آماده‌ی صعود به این قله‌ های اعجاب‌انگیز شوند و بدین ترتیب بهترین تجربه‌ی زندگی‌شان را به دست آورند:

قله آیلند پیک: 
این قله با ۶٫۱۸۹ متر ارتفاع، یک کوه در پارک ملی ساگارماتا در منطقهٔ هیمالایا، در شرق نپال است. این نام در سال ۱۹۵۱ توسط گروه اریک شیپتن بر این قله نهاده شد. علت این نامگذاری این بود که این قله همچون جزیره‌ای یخی در آسمان نمایان است. این قله بعدها در سال ۱۹۸۳ به ایمجاتسه تغییر نام داده شد اما قله آیلند به صورت فراگیرتری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مسیر صعود این قله از بالای کمپ نهایی دارای شکاف‌های عمیق یخی و مسیرهای صخره‌ای است که برای صعود از آن‌ها باید به صورت «دست به سنگ» به مسیر ادامه داد که کار را قدری دشوار می‌کند. در بالای شکاف‌ها، صعود از یخچال‌ها و عبور از شیب‌های تند برفی و یخی شروع می‌شود که با توجه به شیب تند زیر خط‌الراس، صعود به قله را پر خطر می کند. یک شکاف یخی عظیم در بالای دیواره که به خط‌الراس قله می‌انجامد گاهی باعث می‌شود تیم‌ها بازگشت را به ادامهٔ صعود ترجیح دهند.

بیس کمپ اورست: 
بیس کمپ اورست در ارتفاع ۵۳۶۰ متری از سطح زمین قرارگرفته است و دست‌یابی به آن در طول چند روز و پس از پشت سر گذاشتن مراحل مختلف و بصورت تدریجی برای عادت کردن به فشار هوا و کمبود اکسیژن در ارتفاع‌ انجام می شود. پا گذاشتن به بیس کمپ اورست به‌منزله برآورده شدن بزرگ‌ترین آرزوی هر کوهنوردی است و احساسی که افراد در آن لحظه با آن مواجه هستند، غیرقابل‌توصیف بوده و تجربه‌ای تکرار نشدنی تلقی می‌گردد. پس از دسترسی به بیس کمپ اورست و پس از یک روز استراحت صعود به قله کالاپاتار 
به ارتفاع ۵۵۴۵ متری انجام میشود که بر فراز این قله زیباترین منظره از قله اورست و قله های ۸هزار متری اطراف نمایان میشود که رویای هر کوهنوردی است.

کوه های هیمالیا تا به امروز شاهد اشک‌ها و خنده‌های هزاران کوهنورد و ورزشکار از سراسر دنیا بوده است و حوادث و وقایع متعدد و احساسات ناب انسانی را در دل خود جای داده است.

 

خبرنگار: پیام احمدی کاشانی


( ۱۰ )

نظر شما :