گزارشی از مراسم اعطای گواهی پایان دوره آموزش متصدیان پکس انستیتو قلب و عروق رجایی

۲۴ آبان ۱۴۰۲ | ۰۸:۳۳ کد : ۷۸۵۵ خبر صفحه اول روابط عمومی اخبار اخبار تصویری
تعداد بازدید:۷۴۵
گزارشی از مراسم اعطای گواهی پایان دوره آموزش متصدیان پکس انستیتو قلب و عروق رجایی
گزارشی از مراسم اعطای گواهی پایان دوره آموزش متصدیان پکس انستیتو قلب و عروق رجایی

به گزارش روابط عمومی ،در روز دوشنبه 15 آبان ماه 1402، نشست هفتگی علمی انستیتو قلب و عروق شهید رجایی در هتل قلب، شاهد برگزاری مراسمی برای اعطای گواهی پایان دوره آموزش متصدیان پکس بود. در این مراسم به 17 نفر از افرادی که پس از طی دوره در آزمون نهایی نظری و عملی پذیرفته شده بودند، گواهی دوره مقدماتی اعطا گردید و گزارشهایی درباره مبانی دوره و جایگاه آن در سلامت دیجیتال کشور ارائه گردید.

در حاشیه این مراسم گفتگوی کوتاهی با دکتر منصور فاتحی، مشاور انفورماتیک تصویربرداری انستیتو و مدیر برگزاری دوره، انجام شده است تا ابعاد گوناگون این موضوع بیشتر شرح داده شود.

سامانه پکس چه نقشی در مدیریت سلامت دارد؟

با دیجیتالی شدن دستگاههای تصویربرداری این امکان فراهم شده است که تصاویر پزشکی بجای چاپ روی فیلم یا کاغذ، به صورت یک فایل یا مجموعه ای از چند فایل در دسترس قرار بگیرند. سامانه های پکس برای مدیریت این تصاویر دیجیتال طراحی و پیاده سازی شده اند. این سامانه ها در حال حاضر بخش جدایی ناپذیری از خدمات سلامت تلقی می شوند و با استقرار سلامت دیجیتال در کشور، نقش این سامانه ها به صورت روزافزونی پررنگتر می شود چون مشاهده تصاویر پزشکی بخشی کلیدی از خدمات بالینی است.

متصدیان پکس چه کارکردهای در موسسات پزشکی دارند؟

از آنجا که سامانه های پکس باید به صورت پیوسته و بدون وقفه در موسسات پزشکی بویژه بیمارستانها فعال باشند، ضرورت دارد که  افراد معینی برای مدیریت عملکرد این سامانه ها اختصاص داده شوند. بنابراین هر موسسه پزشکی که در آن دستگاههای تصویربرداری حضور دارند و تصاویر دیجیتالی تولید و به کار برده می شوند، به متصدیان پکس نیاز دارند. بطور خلاصه کارکردهای یک متصدی پکس را می توان به این صورت فهرست کرد: تسهیل انتقال تصاویر از دستگاههای تصویربرداری به سرور پکس، تسهیل دسترسی کاربران مختلف داخل موسسه به تصاویر ذخیره شده، اطمینان از عملکرد درست پایانه های مشاهده و تشخیص تصاویر در سرتاسر موسسه، اقدامات لازم برای تهیه نسخه پشتیبان از تصاویر، برقراری بستر لازم برای دسترسی به تصاویر از خارج از موسسه، آموزش و راهنمایی کاربران سامانه و رفع اشکالات زنجیره شبکه پکس موسسه.

ویژگیهای اصلی دوره آموزش متصدیان پکس در انستیتو قلب و عروق رجایی کدامها هستند؟

این اتفاق نظر وجود دارد که فارغ التحصیلان هیچ رشته دانشگاهی برای تصدی سامانه پکس قابلیت کافی ندارند چون این سامانه به دانش بین رشته ای نیاز دارد. به همین دلیل برگزاری دوره آموزشی برای تربیت این متصدیان یک امر اجتناب ناپذیر است. در دو دهه اخیر دوره های مختلفی برای آموزش پکس در کشور برگزار شده است. اما این دوره با نگاه به برنامه های آموزشی بین المللی و دیدگاههای صاحب نظران جهانی این حوزه، و با اتکا به تجربه های پیشین برگزاری دوره ها در کشور، محتوای جامعتری داشت و علاوه بر مفاهیم خود پکس، به مبانی کامپیوتر و شبکه و همچنین مبانی علمی تصویربرداری با دستگاههای مختلف هم پرداخت. همچنین با شرح جزئیات فنی سامانه پکس نصب شده در انستیتو، فرصت آشنایی با نمونه واقعی پکس در یک موسسه پزشکی بزرگ و پیچیده هم برای شرکت کنندگان فراهم آمد. علاوه بر محتوای نظری، این دوره کلاسهای عملی متنوع برای آشنایی با دستگاههای تصویربرداری و گردش کار بخشهای تصویربرداری، آشنایی با رایانه و اجزای آن و همچنین تمرینهای عملی استفاده از سامانه پکس را هم در خود گنجانده بود. در اداره این دوره علاوه بر اعضای هیات علمی انستیتو، از اعضای هیات علمی سایر دانشگاهها، مدیران شرکتهای مطرح پکس در کشور و متصدیان باتجربه و قدیمی بیمارستانها و مراکز تصویربرداری بزرگ کشور نیز دعوت به عمل آمد.

چشم انداز این دوره آموزشی در آینده چیست؟

افرادی که در این دوره نمرات ارزشیابی بالاتری کسب کرده اند در مدیریت شبکه پکس انستیتو به کار گرفته خواهند شد. در این انستیتو بناست که علاوه بر واحد مرکزی پکس، متصدیان پکس در داخل دپارتمانهای مختلف مستقر باشند و وظایف مهمی را برای بهینه سازی مدیریت تصاویر دیجیتال بر عهده بگیرند و پشتیبانی جامعتری برای سامانه در سطح انستیتو فراهم نمایند.

این دوره تنها بخش مقدماتی آموزشی متصدیان پکس را پوشش داده است. دوره های متوسطه و پیشرفته برای همین گروه برگزار خواهد گردید. علاوه بر این در دوره های بعدی، امکان پذیرش فراگیران از موسسات خارج از انستیتو فراهم خواهد شد.

بجز برگزاری این دوره های درون سازمانی، مقرر شده است که فرایند ثبت این دوره ها به عنوان یک دوره آموزشی مهارتی در سطح ملی طی شود و پس از اخذ مجوزهای لازم از وزارت بهداشت، گواهی این دوره ها برای موسسات پزشکی کشور ملاک سنجش دانش و مهارت افراد برای تصدی پکس باشد.

برآورد می شود که لااقل 5000 متصدی پکس در کشور مورد نیاز است و در حال حاضر افراد با دانش و تجربه مختلف این فرصتهای شغلی را در اختیار دارند. با صدور مدرک مهارتی رسمی، هم این افراد و هم موسسات به کار گیرنده آنها می توانند اطمینان بیشتری از تناسب دانش و مهارت افراد با شرح وظایف مورد نیاز این جایگاه شغلی داشته باشند.

درباره این دوره بیان چه نکته مهم دیگری را لازم می دانید؟

این دوره بدون نگاه بلند مدیریت عالی انستیتو بویژه جناب استاد نوحی تحقق نمی یافت. درک روشن از ضرورت ارتقا کیفیت سامانه پکس به عنوان جزء کلیدی خدمات نوین سلامت و پشتیبانی از برنامه های ارائه شده، زیربنای ضروری موفقیت این دوره بوده است. علاوه بر این، جناب آقای دکتر تارا به عنوان مدیر برنامه بیمارستان الکترونیک که انفورماتیک تصویربرداری را به عنوان یکی از بخشهای محوری برنامه خود تعریف کرده اند، نقشی اساسی در شکل گیری محتوا و پشتیبانیهای عملیاتی دوره داشته اند. جناب آقای دکتر گل پیرا به عنوان معاون توسعه انستیتو، عامل محوری در انطباق برنامه دوره با ساختار و نیازها و واقعیتهای درون سازمانی انستیتو بوده اند. باید از همه این عزیزان سپاسگزاری ویژه کرد.

کلید واژه ها: پکس انستیتو قلب و عروق شهید رجایی


( ۴ )

نظر شما :