ماموریت ها، چشم انداز و اهداف کتابخانه
باسمه تعالی
- ماموریت:
کتابخانه پزشکی بیمارستان قلب شهید رجائی متعهد است که به عنوان یک منبع اصلی اطلاعات زیست پزشکی و بالینی، خدمات کتابداری و اطلاعرسانی با کیفیت و بهروز را به اعضای جامعه پزشکی، بیماران و خانوادههای آنها ارائه دهد. ما با استفاده از تکنولوژیهای نوین و منابع معتبر، محیطی یادگیری محور، همکاری محور و پشتیبانی محور را فراهم میکنیم تا به ارتقای دانش، مهارت و کیفیت مراقبتهای بهداشتی کمک کنیم.
- چشمانداز:
ما تلاش می کنیم کتابخانه پزشکی بیمارستان قلب شهید رجائی همچنان به عنوان یک مرکز اطلاعاتی پیشرو و مورد اعتماد در زمینه علوم پزشکی و بهداشتی شناخته شود و ما با ایجاد ارتباطات موثر و همکاریهای متقابل با سایر کتابخانهها، مراکز پژوهشی و آموزشی، و نهادهای مرتبط، سهمی مؤثر در توسعه و انتقال دانش و ابتکارات پزشکی داشته باشیم. ما با توجه به نیازها و انتظارات مخاطبان خود، خدمات و منابع متنوع و انعطافپذیری را ارائه دهیم تا به بهبود سلامت و رفاه جامعه کمک کنیم.
- برنامه راهبردی:
برای دستیابی به ماموریت و چشمانداز خود، کتابخانه بیمارستان قلب شهید رجائی برنامه راهبردی زیر را پیشبینی میکند:
ارزیابی و بهینهسازی منابع اطلاعاتی موجود و تهیه و تأمین منابع جدید با توجه به نیازهای مخاطبان و رشد علوم پزشکی.
ارتقای سطح دسترسی و کاربری منابع اطلاعاتی با استفاده از فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی و ایجاد سامانههای الکترونیکی و مجازی
افزایش آگاهی و آموزش مخاطبان در زمینه استفاده از منابع و خدمات کتابخانه از طریق برگزاری کارگاهها، جلسات، نشریات و وبسایت
تقویت نقش کتابخانه در پشتیبانی از فعالیتهای پژوهشی و آموزشی اعضای جامعه پزشکی با ارائه خدمات مشاورهای، جستجوی اطلاعاتی، تحلیل ادبیات و ارجاعدهی
ایجاد و توسعه همکاریها و شبکههای اطلاعاتی با سایر کتابخانهها، مراکز پژوهشی و آموزشی، و نهادهای مرتبط
. ارزیابی مداوم عملکرد و کیفیت خدمات و منابع کتابخانه با استفاده از شاخصها و روشهای معتبر و اعمال بهبودهای لازم.
- اهداف کلی مدون
1.گردآوری ، نگهداری و سازماندهی مواد و منابع نوشتاری و غیر نوشتاری به منظور بهره گیری در امر آموزش و پژوهش.
2. تامین منابع لازم برای پاسخگویی به نیازهای آموزشی، تحقیقاتی و مطالعاتی دانشجویان ، اعضای هیات علمی و محققین بیمارستان
3- انجام خدمات فنی ( فهرستنویسی، سازماندهی و نمایه سازی)
4-گردآوری و تجزیه و تحلیل آمار فعالیتهای کتابخانه و ارائه گزارشهای لازم
5.تهیه راهنما و بروشورهایی به منظور آگاه کردن اساتید و دانشجویان از منابع و خدمات کتابخانه
6- بررسی کارشناسی از وضعیت کتابخانه های دانشکده ای
7- آموزش مداوم کارکنان کتابخانه جهت بروز شدن و استفاده از دانش مدرن کتابداری و اطلاع رسانی
8. آموزش، تعلیم و تقویت مهارت های اطلاع یابی دانشجویان ، کارکنان و اساتید
- اهداف عملیاتی مدون:
گردآوری، انتخاب، خرید و اهدای منابع چاپی، الکترونیکی و غیرچاپی مورد نیاز کاربران با رعایت استانداردهای کتابداری و اطلاعرسانی
سازماندهی، طبقهبندی، برچسبزنی، شمارهگذاری و فهرستنویسی منابع کتابخانه با استفاده از نرمافزارهای مدیریت کتابخانه
امانتدهی، بازگشت، تمدید و رزرو منابع چاپی و الکترونیکی به کاربران با رعایت قوانین و مقررات کتابخانه
ارائه خدمات مرجع، اطلاعیابی، کپیبرداری، اسکن، پرینت و ایمیل از منابع کتابخانه به کاربران
ارائه آموزشهای کاربردی و عملی در زمینههای مختلف مانند جستجوی اطلاعات، استنادگذاری، نوشتن مقاله، استفاده از نرمافزارهای مرتبط و غیره
ایجاد و بهروزرسانی وبسایت کتابخانه و ارائه اطلاعات و خدمات الکترونیکی از طریق آن
انجام تحقیقات و پژوهشهای کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی و ارائه نتایج آن به مراجع مربوطه
ایجاد ارتباط و همکاری با سایر کتابخانههای پزشکی و اطلاعرسانی و شرکت در شبکهها و انجمنهای مرتبط
- خط مشی:
رسالت و اهداف کتابخانه: کتابخانه بیمارستان قلب شهید رجائی باید رسالت و اهداف خود را بر اساس نیازهای آموزشی، پژوهشی، درمانی و فرهنگی دانشگاه و بیمارستان تعیین کند و برای تحقق آنها برنامه ریزی و اقدام نماید.
مجموعه سازی و سازماندهی منابع: کتابخانه بیمارستان قلب شهید رجائی باید منابع مورد نیاز کاربران خود را با توجه به موضوعات پزشکی و پرستاری و سایر رشته های وابسته تأمین، انتخاب، خرید، کتابداری و طبقه بندی کند. همچنین میتواند منابع اهدایی را را بر اساس معیارهایی مانند کیفیت، اهمیت، کاربرد، بروز بودن، وضعیت فیزیکی و غیره بررسی کند و در صورتی که با اهداف و نیازهای کتابخانه سازگار باشند، پذیرفته و به مجموعه خود اضافه کند. وجین منابع نیز با توجه به معیارهای مختلف مانند محتوا، اعتبار، ارجاع، قابلیت دسترسی، قیمت انجام میشود. باید از استانداردهای بین المللی و ملی برای سازماندهی منابع خود استفاده کند و از روش های نوین اطلاع رسانی مانند کتابخانه دیجیتال و پایگاه های اطلاعاتی بهره بگیرد.
وجود ارزیابی منابع اطلاعاتی: کتابخانه بیمارستان قلب شهید رجائی باید به صورت مستمر و منظم از وجود ارزیابی منابع اطلاعاتی خود اطمینان حاصل کند. این ارزیابی می تواند شامل بررسی کیفیت، کارایی، کاربرد، رضایت، هزینه و بازدهی منابع باشد. کتابخانه می تواند از روش های مختلفی مانند آمارگیری، پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده، گزارش و غیره برای انجام ارزیابی منابع استفاده کند.
خدمات کتابخانه ای و اطلاع رسانی: کتابخانه بیمارستان قلب شهید رجائی باید خدمات کتابخانه ای و اطلاع رسانی مناسب و متنوعی را برای کاربران خود ارائه دهد. این خدمات می توانند شامل قرض و بازگشت منابع، مرجع و مشاوره، آموزش استفاده از کتابخانه و منابع، تهیه و توزیع فهرست ها و کاتالوگ ها، انجام جستجوهای اطلاعاتی، تهیه کپی و اسکن از منابع، ایجاد فضای مناسب برای مطالعه و مشارکت در شبکه های اطلاع رسانی باشند.
مدیریت و نظارت بر کتابخانه: مدیر کتابخانه بیمارستان قلب شهید رجائی باید بتواند کتابخانه را به صورت استراتژیک و عملیاتی مدیریت کند. مدیر کتابخانه باید بر اجرای خط مشی ها و فرایندهای کتابخانه نظارت داشته باشد و از روش های ارزیابی و بهبود مستمر خدمات و امکانات کتابخانه استفاده کند. همچنین باید با سایر مدیران و کارکنان بیمارستان و دانشگاه همکاری و هماهنگی داشته باشد و از حمایت های مالی و انسانی آنها برای توسعه کتابخانه بهره بگیرد.